100 CIMS

Vall del Ter, des del Gra de Fajol

diumenge, 12 d’agost del 2012

Gorges de Les Anelles

Aquest és un barranc a tocar de la població nord catalana de Ceret: fàcil, bonic, aquàtic i ple d'empreses d'aventura.

El divendres 10 d'agost, amb en Juanma, vàrem decidir anar a fer les Gorges de Les Anelles, a prop de Ceret. Per l'autopista AP-7, des de Granollers, en una 1h45' estem al peu del barranc.

Era la segona vegada que el feia però em quedaven poques imatges d'aquella primera vegada.

Quan s'arriba al poble de Ceret, s'ha d'anar en direcció al centre urbà, travessant pel costat del conegut Pont del Diable. Quan arribem al centre de la població, hem de buscar indicacions cap a Fontfreda i Les Illes, per la carretera D-131. No us serà fàcil ni trobar les indicacions ni seguir el camí. Pregunteu a la gent del poble que us indicaran bé.
Quan agafem aquesta carretera, a uns 10 minuts trobarem una primera corba molt tancada a l'esquerra amb un petit replà de terra a la dreta, que permet deixar alguns cotxes. Això és l'entrada del Mas Solé. En aquesta corba hi ha gent que deixa el cotxe per fer la sortida del barranc; nosaltres el deixarem més a munt.
A partir d'aquí, a just 2 km, trobarem uns espais de terra a banda i banda de la carretera on es poden aparcar cotxes; aquí serà on deixarem el vehicle.
Agafarem les coses i sortirem caminant per la carretera; a 500 metres, després d'una corba molt tancada a la dreta, trobarem el camí que baixa també a la dreta.
A la foto, el camí des de la carretera:

En 10 minuts estarem a baix el riu. A la foto, preparant-nos per començar:

Caminarem uns 100 metres pel riu i ja trobarem el primer dels ràpels i el millor de tot el barranc.
Cal dir que aquest és un barranc molt utilitzat per les empreses d'aventura. Ja en el primer ràpel, vàrem haver-nos d'esperar mitja hora perquè hi havia un grup de 10 persones baixant.
A la foto, esperant tranquil·lament a poder baixar:

Aquest primer ràpel té una alçada de 25 metres. Es pot fer en dues parts: 15 metres + 10 metres. Al mig trobarem una replà amb passamà on podrem muntar un segon ràpel o si volem, podrem saltar. Ja sabeu que nosaltres allà on es pugui saltar, no hi ha debat possible.
A la foto, en Juanma es deslliga al mig del ràpel per saltar des del replà:

En el vídeo, salto des del replà:

A la foto, aquest primer ràpel:

Com hem dit abans, aquest és un barranc molt freqüentat per les empreses d'aventura. Si voleu anar-lo a fer, comenceu abans de les 10h sinó trobareu molt de trànsit. Si aneu a la tarda no tindreu tant de problema.
A la foto, un grup de francesos amb els seus monitors, s'enfilen per la paret per saltar des de més a munt:

El barranc és una successió de 6 ràpels, el més llarg de 25 metres. Alguns d'aquests es poden d'esgrimpar o saltar.
En el vídeo, un petit ràpel de 7-8 metres sense cap dificultat:

Durant el recorregut trobarem un parell de salts que es poden fer des de les parets laterals; no són obligatoris per avançar, però ja ho sabeu que nosaltres ho saltem tot!
En el vídeo, jugant en aquest salt:

El 5è ràpel (6 metres) i el 6è (15 metres) es troben seguits. A la foto, en Juanma espera per saltar en el 5è dels ràpels a què es buidi el ràpel de més a baix:

En el 6è ràpel, de 15 metres, també trobarem un replà en mig de la baixada, des d'on podrem saltar. En el vídeo, el descens i posterior salt:

Un cop fets aquests dos últims ràpels consecutius, a uns 200 metres comença el bosc i acaba el barranc. Ens podrem treure el material i a uns 50 metres més endavant trobarem el camí de retorn. A la foto, sans i preparats per la tornada:

Les guies de barrancs marquen un temps de 1 a 2h per fer el barranc; nosaltres vàrem trigar 1h50', però en el primer dels ràpels vàrem haver d'esperar 30 minuts de rellotge. Per tant, deduïm que al voltant de l'hora es pot fer el barranc sense entretenir-se massa.

El camí de sortida el trobarem a la dreta; compte, que també trobarem un caminet a la dreta abans d'aquest, que ens pot confondre. El camí bo està clarament trepitjat. A la foto, en Juanma agafa el camí de retorn:

Arribarem al cotxe amb poc més de 30' caminant. Primer haurem de pujar durant 20 minuts per dins el bosc, en una forta pujada i a ple sol. Després, trobarem la carretera i a 5 minuts en sentit ascendent, trobarem els cotxes aparcats.

Informacions importants:
  • Accès: 25 minuts/ desenvolupament: 1h15'/ retorn: 30 minuts
  • Material: neoprè sencer (a l'agost es pot obviar la part de dalt si no sou fredolics). Corda: 50 metres ( si salteu des dels replans amb una de 30 metres n'hi ha prou).
  • Horari: abans de les 9:30 o a la tarda a partir de les 17h.
  • Època: a l'agost va fluix d'aigua; millor al juny.