100 CIMS

Vall del Ter, des del Gra de Fajol

diumenge, 11 de juny del 2017

Un matí de juny a Sant Aniol d'Aguja

Hola i ben trobats de nou!

Un mati a l'Alta Garrotxa, en una de les èpoques de l'any millors per anar-hi.
L'excursió l'he començada a Sadernes. Ara, una part de la pista està restringida al trànsit. Són uns 2 quilòmetres. Només la trobareu oberta de l'octubre al març. Durant l'estiu la tanquen pel volum de gent que visita Sant Aniol.

A la foto, l'aparcament de Sadernes:

El recorregut està molt ben senyalitzat, amb marques grogues i també marques verdes i taronges. Les cruïlles també estan ben senyalitzades, indicant clarament el camí a Sant Aniol:

Els primers quilòmetres discorren per una pista forestal àmplia a tocar del riu. Hi veurem gorgs per banyar-se. Ara hi ha molta aigua gràcies al desgel. A l'estiu, aquesta part del riu està seca. També trobarem alguns aparcaments de cotxes que es poden utilitzar quan la pista està oberta a l'hivern:

Un cop passem l'últim aparcament i després d'una pujada, sortim de la pista per baixar per un caminet a l'esquerra en direcció al riu. El creuarem per un antic i conegut pont, el pont medieval de Valentí:

A partir d'aquí el camí va per dins el bosc, trobant molts espais d'ombra i frescos. Creuarem el riu diferents vegades per sobre les pedres; compte en no caure!

Arribarem al Gomarell, una petita presa amb una bona bassa per banyar-se.
En aquest punt encara hi poden arribar vehicles 4x4; més enllà ja no pot passar cap tipus de vehicle perquè s'entra en un congost estret i ple gorgs.

Aquí també trobarem un cobert amb material de construcció per pujar al refugi de Sant Aniol. És una tasca que fem entre tots; cadascú ha de posar el seu gra de sorra per acabar amb la rehabilitació del refugi.

L'Associació d'Amics de Sant Aniol és qui s'encarrega de la rehabilitació i organitza la pujada de materials dels excursionistes: sorra, ciment, teules...

Dues teules a la motxilla

Aquest tros és dels més bonics del recorregut. Molts llocs on banyar-se. Caminarem uns 20 minuts fins a sortir del congost; arribarem a una important cruïlla on ens trobarem el GR-11 que també passa per Sant Aniol. Des d'aquest punt només ens quedaran uns 15 minuts de camí.

L'arribada a Sant Aniol és espectacular, perquè es fa a través de dos ponts de fusta:

Si encara teniu ganes de caminar, seguint el riu amunt trobareu un parell de gorgs preciosos per banyar-s'hi. A la foto, el gorg blau:

Més amunt trobareu el famós Salt del Brull.

En total vaig trigar 1h 30' en arribar a Sant Aniol, però anava sol i a bon ritme. Si aneu en grup i més tranquil·lament, el temps d'arribada des de Sadernes és d'unes 2 hores. La tornada traieu-li 15 minuts perquè és baixada.

Aquesta és una ruta molt coneguda i que a l'estiu hi trobareu molta gent. El meu consell, eviteu anar-hi els mesos de juliol i agost.