100 CIMS

Vall del Ter, des del Gra de Fajol

diumenge, 20 d’agost del 2017

Barranc del Forat de Bóixols

El barranc del Forat de Bóixols es troba a la comarca del Pallars Jussà, tocant la comarca de l'Alt Urgell. Jo hi vaig accedir per la carretera que puja a la Seu d'Urgell; just a Coll de Nargó es troba el desviament cap a Abella de la Conca (L-511) i després de 30 minuts de revolts trobarem el poble de Bóixols.

El poble és molt petit i es pot deixar el cotxe a la mateixa carretera a l'entrada del poble on hi ha un petit aparcament al costat de l'església. També hi trobarem un antic safareig i una font d'aigua fresca.
L'accés al barranc és ràpid (10 minuts) i es pot fer tant per l'esquerra com per la dreta del poble; jo vaig baixar pel poble i em vaig desviar cap al torrent de la dreta. Més avall, els dos torrent s'ajunten.

El barranc és curtet però aquàtic; valdria la pena fer-lo abans de l'estiu, quan hi baixa més aigua però us refrescareu segur.
Amb una corda de 22 metres en teniu prou per arribar al peu dels ràpels, però per assegurar-vos, millor una de 25 metres.

Si aneu pel torrent dret trobareu un primer ràpel llarg d'uns 11 metres:

Després, més endavant, trobareu un altre ràpel d'uns 10 metres, just abans que els dos torrents s'ajuntin:

Continuareu caminant pel riu i superant diferent zones de roques fins a arribar al ràpel més llarg, d'uns 13 metres i molt xulo, entre blocs de roca. Aquí el teniu:

Abans d'acabar el barranc trobarem un pont antic, que passarem per sota, i un últim ràpel de 5-6 metres o un salt, com vulgueu:

El barranc es fa tranquil·lament amb 1h15', però depenent de la gent que hi aneu. Penseu que hi ha 3 ràpels que heu de muntar la corda segur.

La tornada és evident: heu de sortir per marge esquerra del riu just després del pont. Enseguida travessareu per sobre el pont que acabeu de passar per sota i el camí s'enfila cap a la carretera. Una forta pujada de 20 minuts. Trobareu marques grogues i vermelles.

Un cop arribeu a la carretera heu d'anar cap a la dreta direcció al poble; aquesta carretera és la que heu arribat al poble en cotxe però compte, per l'altre costat. Quan veieu el poble de nou, hi ha una caminet que baixa al riu i torna a pujar cap al poble (es veu clarament); agafeu-lo perquè per la carretera fas molta volta i trigareu més. En total calculeu uns 35-40 minuts de retorn.

Aquí us deixo la ressenya del barranc. És un barranc que s'ha de fer però no per anar-hi expressament. Però sí val la pena desviar-se si pugeu cap a la Seu d'Urgell o cap a la Pobla de Segur si aneu per l'altra banda.