100 CIMS

Vall del Ter, des del Gra de Fajol

diumenge, 5 d’agost del 2012

Gorges de Núria (II)

Avui diumenge ens hem acostat fins a Núria per realitzar aquest esplèndid descens, un dels millors del nostre país. És la tercera vegada que el feia: el primer el 2007, el segon cop l'any passat i el tercer avui.

El cabal d'aquest any és força fluix, però tot i així, es poden fer sense problemes tots els salts i tobogans possibles.

A les 7,15h del matí he passat a buscar el meu company Juanma per La Garriga, i a les 8,30 ja estàvem a Queralbs. Aquest cop en comptes de deixar el cotxe a la plaça del poble, hem decidit deixar-lo al capdamunt de tot, per estalviar-nos així els 10 minuts de forta pujada per travessar tot el poble. El lloc concret està a la carretera que puja a Fontalba amb l'encreuament amb el camí vell cap a Núria.

A la foto, el millor lloc per deixar el cotxe amb l'encreuament amb el camí que puja a Núria:

Aquesta vegada hem decidit agafar el camí de pujada pel Roc d'en Dui, passant pel traçat antic del cremallera, per variar una mica.

A la foto, passant pel Pont del Sastre que passarem després per sota fent el barranc, i que també podrem saltar:

Tot i que el temps d'accés està la voltant de l'hora i mitja, nosaltres estàvem a l'inici del barranc a les 9:55h, és a dir, hem trigat 1h 05' en arribar a la capçalera.
A la foto, el lloc on es comença amb el canal d'aigua i la presa:

La primera part és una successió de 6 ràpels, tots ells saltables (excepte el primer d'entrada). En l'enllaç, trobareu un vídeo del tercer ràpel, saltant-lo, amb una alçada de 8 metres:

En el següent enllaç, trobareu dos vídeos del quart ràpel, un dels més macos del barranc; des de dalt i des de baix:

En aquesta primera part canvia molt el temps de recorregut si muntem o no les cordes per rapelar. Nosaltres amb mitja hora hem fet aquesta part però perquè només hem muntat la corda a l'accés del barranc; la resta, saltant-ho tot.
En el vídeo el 5è dels ràpels, un espectacular tobogan de 14 metres:

A la foto, arribant al Pont del Sastre, que havíem passat per dalt anteriorment:

En el Pont del Sastre acaba aquesta primera part encaixonada i intensa. En l'enllaç, el vídeo del Juanma saltant des del pont:

A partir d'aquí, hi ha uns 800 metres de riu sense cap interès. El més recomenable és agafar el camí cap a vall, i entrar al barranc en el pont de més a baix.
A la foto, fora del riu, pel camí, cap a la segona part del barranc:

La segona part, és una successió de 8 ràpels més, entre ells el més espectacular de 20 metres i penjat.
El 10è dels ràpels, de 15 metres, l'haurem de baixar rapelant perquè baixar-lo en tobogan és una mica perillós.

En l'enllaç, l'onzè dels ràpels. S'accedeix per un passamà que hi ha a l'esquerra i té una alçada d'uns 12 metres.

A partir d'aquí, arriba el 13è dels ràpels, de 20 metres. L'accés es fa per un passamà muntat a l'esquerra amb escales de ferro que faciliten la progresió. En l'enllaç, accedint a la capçalera del ràpel:

En el vídeo, rapelo i gravo un tros de baixada:

En l'enllaç, disfrutant del barranc i de l'aigua fresca:

En el vídeo, en Juanma rapela aquest tretzè ràpel mentre el gravo des de baix:

Aquesta segona part es triga una mica més a fer, perquè com a mínim s'han de muntar dos ràpels; l'haurem fet amb uns 50 minuts.
El barranc sencer l'hem fet amb una 1h 30', tot i que la majoria de ressenyes parlen de 2 a 3 hores. Tingueu en compte que érem dos i només hem muntat la corda 3 vegades.

A partir del 14è ràpel (salt) trobarem la sortida a la dreta; compte que no està gaire ben senyalitzada. Només amb un munt de pedres.
A la foto, havent acabat el barranc i sense cap lesió important:

El retorn té dues parts: primer una forta pujada per dins del bosc de 10 minuts; després ens creuarem amb l'antic camí a Núria que l'agafarem en sentit descendent i que en mitja hora ens portarà fins el cotxe.

Hem arribat al cotxe 3 hores i quart després de sortir-ne.

Aquest és un dels barrancs que s'ha de fer un cop cada temporada. Trobareu més informació a l'adreça:

FITXA TÈCNICA:
  • Corda: amb una de 40 m. n'hi ha prou.
  • Accés: 1h 15'
  • Desenvolupament del barranc: 1h30' a 2h
  • Retorn: 45'
  • Neoprè complet; barranc fred.
  • Hora ideal: just abans de les 10 del matí; cap de setmana amb molta gent.
  • Grups: màxim 4 persones.
  • Aigua: 1 litre per persona.